Dag én i New York har vært helt fantastisk! Dette er klart min nye favorittby fordi den byr på så utrolig mye forskjellig og interessant. Pluss at shoppingmulighetene er endeløse. Vi har sett så utrolig mye i dag at jeg blir nødt til å dele opp innleggene litt for å i det hele tatt gjøre det leselig. Pluss at internettet her nede er så tregt at tålmodigheten min ikke varer så veldig lenge.
Vi ble plukket opp av en buss på hotellet klokken åtte i dag tidlig som kjørte oss til New York Manhattan. Det første vi så da vi kom ut av en veldig lang tunnel som ledet inn til New York var denne utrolig utsikten. Ut av ingensteds dukker det opp masse skyskrapere på tilsynelatende samme nivå som vannet.

Jeg trodde at vi skulle ta bussen inn til byen for så å hoppe av og ta resten av sightseeing til fots, men neida vi kjørte gjennom hele byen i buss vi mens han koslige mannen her sto og skravlet i vei foran i bussen om alt han kunne om historien til staten og bygningene vi så.

Av og til måtte vi gå av for å se nærmere på ting. Vi gikk av veldig mange ganger og jeg tok vel nærmere 400 bilder på turen så jeg forteller bare om så mye som jeg orker av gangen. Det første stoppet gjorde vi i Central Park. Der gikk alle sammen av bussen for å ta en gåtur New York-style (det vil si kjapp gange) gjennom en liten del av parken mens guiden fortsatte og prate.

Nå har begge romkameratene mine lagt seg så da kan ikke jeg sitte her og hamre løs på tastaturet. Viser resten av stedene vi så i dag senere.

Jeg var så utrolig trøtt i går at jeg gikk og la meg klokken ni lokal tid. Det angret jeg veldig på da jeg våknet 4:30 i dag tidlig. Det verste var at jeg var lys våken, ikke trøtt i det hele tatt, og jeg fikk ikke sove igjen. Jeg ble bare liggende og stirre i taket i halvannen time til romkameratene mine også våknet. Det var ikke så mye å se på ut av vinduet nemlig.

Utsikten fra hotell rommet.

Men nå må jeg løpe siden bussen til The City går om fem minutter. Wiii

Da har jeg kommet trygt frem til New York (eller egentlig så er jeg i New Jersey men det nekter jeg å innse) etter en 7 timer lang flytur og litt virring rundt og venting på flyplassen. Det er kanskje sånn 50 Explorius studenter her fra Norge, Sverige og Finland så man kan vel si at vi dominerer hotellet. Akkurat nå deler jeg dette fantastiske rommet, som kun har to senger mens vi er tre personer, med finske Juuli og norske Vilde. Så kos!

Da vi ankom hotelllet sto det to damer i respesjonsområdet og delte ut diverse til gjestene som kom. De skulle vel vise litt amerikansk gjestfrihet tenker jeg og det var jo veldig koslig. Av en eller annen merkelig grunn klarte jeg å ende opp med dobbelt så mange ting som alle de andre, blant annet en kulepenn og antibac med karamell lukt fant veien til hånda mi. Og denne da så klart; en ekte amerikansk cookie.

Ellers så har jeg gjort mitt aller første innkjøp i USA med amerikanske dollar:

Jeg hadde kjøpt et skikkelig dyrt blekksprutlignende adapter hjemme i Norge, men den glemte jeg å teste før jeg dro hjemmefra. Så da jeg kommer ned hit og skal bruke den vil ikke den norske stikkontakten passe i adapteret ?! Heldigvis solgte de fungerende (og UTROLIG billige) adaptere i hotell kiosken, så jeg kjøpte likegjerne to. Til tretti kroner for to gjør jo ikke der noe. Forresten så aner jeg ikke hvor mye myntene jeg får tilbake er verdt så jeg blir sikkert snytt for noen dollar en eller annen gang i løpet av oppholdet.

Nå har vi nettopp spist middag på hotellet og siden jeg ikke var så sulten bestilte jeg bare en appertizer. Men det var jo en middag! Jeg bestilte chicken wings og fikk fem kyllingvinger på tallerkenen. FEM stykker! At noen kan orke noe mer mat etter det forstår jeg ikke.

Men nå er jeg trøtt, selv om den lokale tiden bare er halv ni, siden jeg har vært våken i tjue timer. Jeg er veldig glad for at jeg er her så takk pappa og mamma!

Nå er det litt under 3 dager til jeg flyr avgårde; først til New York og så videre til Mesa.

Ser ut til at jeg får litt mer sol og varme allikevel, selvom jeg måtte dra hjem fra ferien tidligere enn planlagt.

Hejhej!

Jeg måtte reise hjem fra ferien i Italia tidligere enn planlagt da jeg plutselig fikk en emergency appointment hos ambassaden. Åh, skikkelig kjipt! Men jeg var bare nødt til å dra hjem siden avreisedatoen min plutselig ble avklart og var mye nærmere enn jeg hadde trodd. Den 29. juli reiser jeg til New York, altså om kun 7 korte dager. Herregud som jeg gleder meg! Nå har jeg stått utenfor ambassaden i regnværet i 2 timer i dag for å søke visum. Køen gikk langt rundt gjerdet og det var sikker 40+ mennesker i køen. Ventet også inne i en halvtime for så å bli intervjuet i 2 minutter og det var det. All den ventingen for de to minuttene, haha. Men for all del, nå har jeg fått visum så da er jeg good to go.

Ingen tvil om at jeg kommer til å savne Norge neste år.

Her kan du skrive om deg selv eller hva du vil.

Legg meg til som venn

ARKIV

· April 2012 · Mars 2012 · Februar 2012 · Januar 2012 · Desember 2011 · November 2011 · Oktober 2011 · September 2011 · August 2011 · Juli 2011 · Juni 2011 · Mai 2011

KATEGORIER

· Blogg

LINKER

· blogg.no · Få din egen blogg!

DESIGN

Designet er laget av Katrine.